Thursday 18 September 2014

"Mycket just nu" och Emotionera!®

"Det är mycket nu!" sa alltid en person som jag jobbade ihop med för många många år sedan. Vad som än hände utbrast hen i en liten suck och ett "Det är mycket nu!"

Så som mitt liv ser ut just nu kan jag ofta se framför mig den här personen och blir full i skratt då uttalande så väl stämmer in på min egen vardag. För det är faktiskt mycket nu.

Och jag tänker att det är fantastiskt! Tänk att få leva så att det är fullt upp. Tänk, vilken gåva! Men det är en gåva som är svår att använda. Det går lätt så att "Det är mycket nu!" förvandlas till stress, trötthet, sömnproblem, magont, huvudvärk ... För att inte tala om ett helt gäng med tankar som kanske följer i släptåg: Hur ska jag hinna? Hur ska jag orka med den här veckan? Tänk om de andra tycker att jag missköter mitt jobb? Jag räcker inte till!

Men det finns några knep att ta till. Till synes självklara, men ändå inte alltid och för alla.

För det första: andas! Det finns alltid tid att andas. Eller hur?

För det andra: just nu är just nu. Varken mer eller mindre. Just nu är inte samtidigt den där fullspäckade dagen eller veckan längre fram i kalendern. Just nu är inte ens samtidigt en stund senare idag. Det är bara just nu, när du andas både in och ut och befinner dig på bara ett enda ställe. Det räcker. Du behöver faktiskt inte befinna dig på fler ställen samtidigt ...

För dig som vill ha en minisemester från spring och jäkt, eller för dig som vill öva dig i att vara i nuet eller hitta dina egna åskledare i kroppen (alltså där inkapslade känslor och stress kommer ut i form av t.ex. huvudvärk) passar också Yttras Emotionera!®-verkstäder bra. I Pargas blir det tre sådana under hösten:

tisdag 30.9 kl. 17.30-20.30
måndag 20.10 kl. 17.30-20.30
onsdag 12.11 kl. 17.30-20.30

Adressen är Hällnäsvägen 3 A.

Dessutom ordnar Yttra i samarbete med Pontus Anckar en veckoslutskurs med både Emotionera!® och Antigymnastik. Det här blir 10-12.10 i Folkhögskolan i Pjukala (i Pargas) och det kommer att blir en avlsappnande helhet i fin miljö. Unna dig en minisemester!

Välkommen med! Och kom ihåg att andas!

No comments:

Post a Comment